onsdag 21 mars 2012

Den blomstertid nu kommer

med lust och fägring stor - nu nalkas ljuvliga örhängen....
(...hoppas det här inte var helgerån nu... Lärare som jag är i livet utanför bloggen är det här ju en viktig sång ;) )

Mitt blommiga virk-tema här på bloggen fortsätter: Med samma mönster som hårprydnaderna i tidigare inlägg, har jag nu, med något mindre virknål (6 mm jämfört med 1,25 mm) virkat samma  blomma för att bli örhängen. Jag gjorde två varianter: ett par i flammigt garn i olika färger, och en var jag använde två olika färger: guld och rött.

För att få dem att hålla formen, har jag penslat dem med sockerlösning som gjorde dem lite stela. (Är man ute med dem i ösregn [eller glömmer dem på i duschen - oups] så får man pensla på nytt - värre är det inte.)

Dessutom har jag, som ni märkt, virkat hjärt-örhängen i samma färgkombinationer. Mönstret till det ur-enkla hjärtat tog jag härifrån. De röda hjärtanen har jag gett bort åt mamma. :)

Mera smycken är med all säkerhet på kommande - det här var ju skoj!

Här är en, inte alldeles strålande, bild på både örhängen och blomster-diadem i användning. Dessutom skymtar ni min höst-bolero - som också kan användas på våren. :)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hejsan åhh vad duktig du är och så fina och söta örhängen !!:D älskar sådan där. Men jag skulle gärna vilja veta hur man börjar den där hjärt örhängena? Men kommer inte in på den där sidan där du tog mönstret:/. Kan du hjälpa mig tack^^

Linda sa...

Tyvärr, jag har inte sparat mönstret på något annat sätt än länken! :( Tråkigt, det var ett trevligt enkelt mönster, men inte kommer jag ihåg utantill efter så här många år! Ledsen att jag inte kan hjälpa....