måndag 14 maj 2012

Glad morsdag! (Tävling avslutad)

Morsdagen är förbi, och därmed är tävlingen avslutad. På grund av det låga tävlingsdeltagandet, jag är lite besviken får jag medge, har jag beslutat mig för följande: Alla får vinst! Jag tänkte också, att den enda som jag vet om att stickar (efter diskussion med mor, som känner de flesta tävlingsdeltagare) - och som råkar bo längst bort, Filimaran, skulle få huvudvinsten - två nystan nalle-garn (det garn som sockor *ska* stickas i enligt mamma och mommo), och de övriga får kex!  Passar detta(?) - om inte, så kan jag nog lotta ut huvudvinsten, som först tänkt. Om ingen kommenterar / protesterar gör jag som nyss beskrivits. Därefter sätter jag igång att baka / skicka garn på posten. Ni får ha tålamod om det inte sker genast - slutet på skolåret och dessutom en resa inplanerad gör mig lite distraherad....

Jag kan också berätta att av sockorna i korgen på bilden var de två paren längst fram (med randigt skaft) stickade av min mommo på 90-talet, möjligen tidigt 2000-tal. De hel-randiga var stickade av min gamla-mommo på 70-talet, medan mamma stickat de gula spetssockorna på 2010-talet och de brun-spräckliga i mitten på 80-talet. Så ingen kom ens nära, men bra gissat! Det var kul att se hur ni tänkt!

Mamma fick visserligen inga sockor till morsdagen, men väl ett handarbete till foten: Tofflorna "Granny Rose" (Drops design) stickade i Gjestal Janne -garn.
Dessutom fyllda med choklad - vad mera kan man önska sig; varmt om fötterna och choklad att äta?

Väldigt nöjd med både färger och mönster - och mamma var nöjd med (det, så väl som) storleken på tofflan - så allting är frid och fröjd! :D

Mamma provar tofflorna sina! Visst ser hon nöjd ut?


3 kommentarer:

Anonym sa...

Den här gissningstävlingen var väldigt trevlig!
Du har en mycket intressant blogg - jag kommer i fortsättningen att regelbundet kolla upp den. Blev väldigt inspirerad av dina "syltasockor", det resluterade i att jag inhandlade garn och började sticka dem. Och då jag kollade vidare, hittade jag "taikaboleron", så idag blir det mars iväg till Latvala för att hämta garnet du nånstans skrev om. För att inte nämna dina kakrecept...
Tack för en fin blogg ännu en gång.
hälsar Lenitha (som din mamma också känner:)

Linda sa...

Tack för de kommentarerna!
Det är roligt när någon tycker om min blogg - visst skriver jag delvis för min egen skull, för att "hålla ordning" på mina handarbeten etc, men det är när andra kommenterar som jag inspireras att fortsätta!

Vad kul att du gillade tips både om taikaboleron och garnen i Latvala! :D

Anonym sa...

Hej Linda. Jag tycker också att din tävlig till morsdag var skoj. Även om jag inte alls gissade rätt :-) Din mamma skickade svar att jag ska få vinst fastän jag inte hade rätt och det var ju ännu mer roligt. Och jo, jag håller också med om att Nalle garnet är det riktiga "strumpgarnet ". Eftersom jag jobbar med åldringar använder vi ändå mest Sju Bröder garn på jobbet för de är lite tjockare och därmed lättare att sticka för åldringarna. Själv stickar jag ändä mest strumpor med nallegarn.

h. Solveig